Středočeský kraj zveřejnil Návrh 3. aktualizace zásad územní rozvoje Středočeského kraje tzv. ZUR dne 2. 10. 2019.
Do 30 dnů (tj. do 1. 11. 2019) ode dne doručení návrhu 3. aktualizace ZÚR SK může každý uplatnit u krajského úřadu písemné připomínky zasláním na adresu:
Krajský úřad Středočeského kraje,
Odbor územního plánování a stavebního řádu,
Zborovská 11
150 00 Praha 5
v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem na adresu elektronické podatelny: podatelna@kr-s.cz
datovou schránkou: keebyyf
Spisová značka: SZ 023504/2019/KUSK
ÚSŘ/HS Č. j.: 130310/2019/KUSK
Text Návrhu 3. aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje pro společné jednání.
Pro lepší orientaci přidáváme odkazy na předchozí verze ZUR
2. aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje z 2018
1. aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje z 2015
Zásady územního rozvoje Středočeského kraje z 2011
Vzor PŘIPOMÍNKY ke stažení a podání.
V našem regionu se v 3. aktualizaci ZUR mění níže uvedené články:
Do 30 dnů (tj. do 1. 11. 2019) ode dne doručení návrhu 3. aktualizace ZÚR SK může každý uplatnit u krajského úřadu písemné připomínky zasláním na adresu:
Krajský úřad Středočeského kraje,
Odbor územního plánování a stavebního řádu,
Zborovská 11
150 00 Praha 5
v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem na adresu elektronické podatelny: podatelna@kr-s.cz
datovou schránkou: keebyyf
Spisová značka: SZ 023504/2019/KUSK
ÚSŘ/HS Č. j.: 130310/2019/KUSK
Text Návrhu 3. aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje pro společné jednání.
Pro lepší orientaci přidáváme odkazy na předchozí verze ZUR
2. aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje z 2018
1. aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje z 2015
Zásady územního rozvoje Středočeského kraje z 2011
Vzor PŘIPOMÍNKY ke stažení a podání.
V našem regionu se v 3. aktualizaci ZUR mění níže uvedené články:
24. Článek (18) se mění takto:
a. text za
písm. „a)“ zní: „obytnou funkci posilovat zejména v obcích Ledčice a Sazená“;
b. text za
písm. „b)“ zní: „pro umísťování nových ekonomických aktivit preferovat plochy s
přímou vazbou na silnici I/16 a MÚK D8
(Exit 18) na území Nové Vsi a Vraňan.
151. Vkládá se pět nových článků
označených (114a) až (114e) v tomto znění:
(114b) ZÚR
vymezují koridor D306 pro rekonstrukci a zkapacitnění dálnice I. třídy D8 v
úseku MÚK Zdiby (hranice hl. m.
Prahy) – MÚK Úžice.
156. Článek (119) se mění takto:
a. v návětí
článku se slova „…pro územní plánování zajistit vymezení a územní ochranu
koridorů pro dopravní stavby… nahrazují slovy „…šířky vymezených koridorů
dopravních staveb“;
b. text za
písm. „a)“ se upravuje:
i. za slovy
„pro dálnice…“ se slova“…a rychlostní silnice (v souladu s dikcí dnešního
zákona též dálnice)…“ nahrazují slovy „… I a II. třídy…“;
ii. za
druhou odrážku se vkládají dvě nové odrážky, včetně pododrážek v tomto znění:
- koridory pro rekonstrukci
vybraných úseků dálniční sítě:
Þ
D306 – dálnice D8 v úseku MÚK Zdiby
(hranice Stř. kraje) – MÚK Úžice,
157. Článek (120) se mění takto:
a. návětí
článku zní: „ ZÚR stanovují pro vymezené plochy a koridory silniční dopravy dle
PÚR ČR a ostatní plochy a koridory republikového významu specifické požadavky
na využití území, kritéria a podmínky pro rozhodování o možných variantách změn
v území a úkoly pro územní plánování takto:“ g. vkládají se nové odstavce
označené písm. „f)“ až „l)“ v tomto znění:
i) koridor
D306 dálnice D8 v úseku Zdiby
(hranice kraje Praha) - Úžice: · v rámci zpřesnění
vymezení koridoru v ÚP Panenské Břežany
a v ÚP Klíčany minimalizovat vliv na obytnou funkci a kvalitu obytného
území.
182. Článek (138) se mění takto:
a. na konec
textu za písm. „a)“ se za slova „…v šířce 300 m“ se vkládá čárka a za ní text
„…neuvádí-li se u konkrétního koridoru jinak:“;
b. následně
se vkládají čtyři odrážky v tomto znění:
- koridor D017 – silnice
I/9: úsek Zdiby – Byškovice, včetně
úpravy MÚK Zdiby se vymezuje v šířce 300 - 600 m;
183. Článek (139) se mění takto:
a. v úvodu
návětí článku, za slovem „ZÚR…“ se slovo „…navrhují…“ nahrazuje slovem
„…vymezují…“;
b. za slovy
„…tyto koridory…“ se vkládají slova „…nadmístního významu…“;
c.
následující odrážky označené čísly „1)“ až „41)“ se upravují:
i. odrážka
„1)“ se zrušuje, číslování následujících odrážek se nemění;
ii. v odrážce
„2)“ se úvodní slova „koridor pro umístění stavby…“ vypouštějí;
iii. odrážky
„3)“ a „4)“ se zrušují, číslování následujících odrážek se nemění;
iv. odrážka
„5)“ se upravuje: -
úvodní slova „koridor pro umístění stavby…“ se vypouštějí;
v. v odrážce
„6)“ se úvodní slova „koridor pro umístění stavby…“ vypouštějí;
vi. odrážka
„7)“ se upravuje: -
úvodní slova „koridor pro umístění stavby…“ se vypouštějí; - na konci textu odrážky se
za slovo „…Zdiby“ vkládá text v
závorce v tomto znění „…(+ 4x MÚK)“;
184. Článek (140) se mění takto:
f. vkládá se
pět nových odstavců, označených písm. „e)“ až „i)“ v tomto znění:
f) koridor
D017 (silnice I/9 Zdiby - Byškovice)
minimalizovat vlivy:
- na obytnou funkci a
kvalitu obytného prostředí stávající zástavby v Neratovicích,
- střetů se zastavitelnými
plochami pro bydlení v prostoru Zlonína,
- střetů se zastavitelnými
plochami pro občanské vybavení v prostoru Zdib;
-
ZÚR stanovují úkoly pro územní plánování:
- vytvořit podmínky pro
bezkolizní křížení koridorů D017 (silnice I/9 Zdiby - Byškovice) a D326
tramvajová trať hranice hl. m. Prahy (Kobylisy) - Zdiby.
199. Článek
(150) se mění takto:
a. první
věta článku „ZÚR nenavrhují speciální koridor pro hromadnou dopravu (tramvajové
tratě).“ se vypouští;
b. návětí
článku zní: „ZÚR vymezují pro umístění staveb tramvajové dopravy nadmístního
významu tyto koridory:“;
c. vkládají
se dva nové odstavce označené písm. „a)“ a „b)“ v tomto znění:
a) D325 -
tramvajová trať Opatov – Čestlice;
b) D326 -
tramvajová trať hranice hl. m. Prahy (Kobylisy) – Zdiby.
203. Článek
(152) se mění takto:
a. návětí
článku zní: „ZÚR stanovují pro plochy a koridory hromadné dopravy nadmístního
významu specifické požadavky na využití území, kritéria a podmínky pro
rozhodování o možných variantách změn v území a úkoly pro územní plánování
takto:“;
b. odstavec
označený písm. „a)“ se zrušuje. Následující dva odstavce se nově označují písm.
„a)“ a „b)“;
c. vkládají
se dva nové odstavce označené písm. „c)“ a „d)“ v tomto znění:
d) koridor
D326 tramvajová trať hranice hl. m. Prahy (Kobylisy) – Zdiby:
- minimalizovat vlivy na
obytnou funkci a kvalitu obytného prostředí stávající zástavby Zdib,
- minimalizovat střety se
zastavitelnými plochami na území Zdib.
261. Článek
(190) se mění takto:
a. návětí
článku zní: „ZÚR stanovují pro vymezené plochy a koridory dopravní a technické
infrastruktury následující společné požadavky na rozhodování z hlediska
minimalizace negativních vlivů na obyvatelstvo a životní prostředí:“;
b. úvodní
čtyři odstavce označené písm. „a)“ až „d)“ se zrušují;
c. vkládá se
šest nových odstavců označených písm. „a)“ až „f)“ v tomto znění:
a)
obyvatelstvo:
- minimalizovat vlivy
dopravních staveb na kvalitu obytného prostředí, zejména přednostním zajištění
minimalizace vlivů emisí a hlukové zátěže za tímto účelem v úsecích s
prokázanými vlivy zajistit územní podmínky pro realizaci nezbytných ochranných
opatření;
- v blízkosti silničních a
železničních koridorů nevymezovat plochy pro obytnou zástavbu a dále stavby pro
předškolní a školní výchovu a vzdělávání, stavby pro zdravotní a sociální účely
jakož i funkčně obdobné stavby;
- při umisťování nových
areálů výroby, skladování nebo občanského vybavení v blízkosti ploch a koridorů
zohledňovat aktuální stav hlukové a imisní zátěže dotčeného území ve vztahu k
riziku možného překročení platných hygienických limitů v důsledku umístění nové
stavby.
- zajištění prostupnosti
území pro pěší a cyklisty a omezení negativních důsledků fragmentace krajiny,
přednostně v místech křížení stávající cestní sítě;
b) povrchové
a podzemní vody:
- minimalizovat vlivy na
odtokové poměry dotčeného území, vymezení koridorů, které procházejí záplavovým
územím; směrově řešit v nejkratší možné délce v závislosti na místních
podmínkách;
- v případě koridorů
zasahujících do ochranných pásem vodních zdrojů 1. a 2. stupně zajistit
nenarušení vydatnosti a jakosti dotčených zdrojů;
- pro odvádění srážkových
vod ze zpevněných ploch využívat dostatečně vodné recipienty, preferovat řešení
umožňující jejich zasakování,
c)
biodiverzita:
- minimalizovat vlivy na
přírodní a krajinné hodnoty chráněných krajinných oblastí, nenarušit ochranné
režimy vymezených území I. a II. zón;
- minimalizovat vlivy na
předměty ochrany a územní celistvost maloplošných zvláště chráněných území a
funkčnost segmentů nadregionálního a regionálního ÚSES;
- v případě koridorů se
zjištěným rizikem možného vlivu na evropsky významné lokality a ptačí oblasti
soustavy Natura 2000 minimalizovat vlivy na předměty ochrany a územní
celistvost dotčených lokalit a oblastí;
d) krajina:
- minimalizovat vlivy na
přírodní a krajinné hodnoty přírodních parků a krajinných památkových zón;
- minimalizovat narušení
vizuálního uplatnění významných přírodních a kulturně historických dominant v
krajině;
- vytvářet podmínky pro
zajištění prostupnosti krajiny, zejména v území významných migračních koridorů;
e) půda:
- minimalizovat zábor ZPF,
především zábor půdy v 1. a 2. třídě ochrany ZPF;
- minimalizovat zábor do
PUPFL a lesních porostů, především do lesů zvláštního určení a lesů ochranných;
f) kulturní
a historické hodnoty území:
- minimalizace vlivů na
kulturně historické hodnoty památkově chráněných území.
262. Text článku (191) se zrušuje a
nahrazuje novým zněním: „Článek zrušen. Číslování následujících odstavců se
nemění.“
RUŠENÝ TEXT: (191) ZÚR
navrhují na základě doporučení SEA následující společná projektová opatření pro
plochy a
koridory dopravy a technické
infrastruktury:
a) vytvářet podmínky pro ochranu
obyvatelstva před hlukem z dopravy. U záměrů, kde existuje
potenciální vznik rizika pro lidské
zdraví (vlivy hluku a znečištění ovzduší) je nutno doložit
ochranu veřejného zdraví včetně
projednání s příslušnými orgány nejpozději v rámci procesu
EIA. Jedná se zejména o následující záměry:
- silniční stavby procházející v přímém
kontaktu s obytnou zástavbou
- rozšiřování letišť
- železniční stavby v místech kontaktu
s obytnou zástavbou
- výstavba nových energetických zdrojů
V rámci přípravy jednotlivých staveb je
nutno zajistit promítnutí opatření k omezení vlivů
stavební činnosti do příslušných plánů
organizace výstavby a jejich dodržování během realizace
stavby.
b) podmínkou realizace záměrů
zasahujících do ochranných pásem vodních zdrojů jsou pozitivní
výsledky hydrogeologického posudku a
realizace ochranných opatření k minimalizaci
vlivů na režim a jakost dotčených
vodních zdrojů,
c) podmínkou realizace záměrů
procházejících záplavovým územím jsou projektová řešení zajišťující
minimalizaci vlivů na odtokové poměry
(inundační mosty) a omezením dlouhých šikmo
trasovaných přechodů. Nepřípustná jsou
taková řešení, která svým podélným sevřením
údolních úseků omezují nebo znemožňují
rozlivy povodňových průtoků ve volné krajině,
d) u záměrů s vysokým rozsahem zpevněných
ploch požadovat vybavení dešťovými kanalizacemi
s dešťovými zdržemi pro regulaci
nárazového odtoku srážkových vod. V rámci projektové
EIA je nutné v podrobném měřítku řešit
zajištění prostupnosti liniových dopravních staveb
ve smyslu metodiky AOPK ČR,
e) báňsko-technický posudek zajistit u
záměrů zasahujících do území s předpokládaným výskytem
důlních děl (poddolované území),
f) v případě, že záměr zasahuje do bloků
zásob výhradního ložiska a pokud územně environmentální
nebo technické podmínky neumožňují směrovou
či prostorovou korekci, je realizace
záměru možná pouze za podmínky souhlasu
MŽP a MPO s převodem části zásob do kategorie
vázaných v důsledku stanovení
ochranného pilíře. V případě průchodu trasy stanoveným
dobývacím prostorem je nutný souhlas
OBÚ,
g) u staveb, které vykazují potenciální
významný negativní vliv na krajinný ráz (nadzemní elektrická
vedení, silnice apod.) a které vstupují
na území se zvýšenou hodnotou krajinného rázu,
vyžadovat pro navazující územně
plánovací a projektovou dokumentaci návrh takových prostorových
a technických řešení, která budou
minimalizovat negativní vliv na krajinný ráz,
h) u staveb, vyžadujících zásahy do
pozemků určených k plnění funkcí lesa, vyžadovat náhradní
výsadbu a zalesnění;
i) při
výstavbě logistických a průmyslových areálů dodržovat koeficient zeleně v min.
hodnotě
40 % s
přihlédnutím ke specifikům umístění a velikosti areálu. Při umísťování zástavby
na
vysoce bonitních půdách se doporučuje
zvážit požadavek na vyšší koeficient zeleně.
Tak to opravdu moc cením, že se zabýváte územním rozvojem a zveřejňuje to i pro laickou veřejnost. Líbí se mi, jak píšete v příspěvku, že se snažíte, aby hluk z dopravy neobtěžoval obytné zóny a to je dost zásadní, pokud tam chce člověk žít třeba s dětmi nebo i pro důchodce. My sháníme v této lokalitě bydlení, proto to řeším :) Zatím pokukujeme tady a doufám, že něco pěkného naskytne.
OdpovědětVymazat