Rok 2020 přinesl celé společnosti řadu těžkostí. I přes ně jsme nepřestali s naší činností a nadále jsme se věnovali ochraně našeho regionu před necitlivými záměry investorů.
Úbytek zemědělské půdy od období
1. republiky činí přes 1 milion hektarů a toto číslo neustálou developerskou
výstavbou roste. V Česku průměrně zmizí kolem 10 hektarů zemědělské půdy
za den. Často ve prospěch skladových hal, které měly přinést vyšší zaměstnanost
pro místo svého vzniku. Průmyslová zóna Kozomín – Postřižín – Úžice zabírá
plochu cca 90 ha a podniká v ní 40 společností, v nichž pracuje cca
3400 zaměstnanců. Ovšem pouze 4 s trvalým bydlištěm v Kozomíně, 16 v
Postřižíně a 20 v Úžicích. Celkový počet obyvatel těchto obcí je 2530.
Od roku 2018 probíhalo řízení EIA
pro záměr Komerční
a skladový areál Postřižín - sever. Řízení bylo v červnu 2020
ukončeno. Pozemky byly prodány sousednímu majiteli společnosti EUROFROST CB
a.s. Ta zde provozuje mrazírenský sklad. V říjnu 2020 bylo na této ploše
zahájeno zjišťovací řízení EIA pro jiné dvě haly záměru SKLADOVÝ AREÁL EUROFROST CB - POSTŘIŽÍN.
Mrazírna
o rozloze 8 tis. m2 a chladírenský sklad o rozloze 10 tis m2.
Celkový zábor zemědělského půdního fondu bonitně nadprůměrné produkční půdy
třídy II má být 5,6 ha. Po vyhodnocení námi zaslaných připomínek, rozhodl
v listopadu 2020 Krajský úřad, že záměr může mít významný vliv na životní
prostředí a bude dále posouzen podle zákona EIA.
V dubnu 2020 předložila také
společnost CTP dokumentaci EIA k dalším čtyřem halám CTPARK PRAGUE NORTH D8.3, D8.4, D8.5, D8.6
u exitu dálnice D8 na 9 km s celkovým záborem 282 tis. m2.
Dokumentace byla zpracována chybně, proto jsme žádali o její přepracování.
V září 2020 byla předložena přepracovaná dokumentace. I tato vykazovala
mnoho nesrovnalostí. Znovu jsme podali připomínky s žádostí o
přepracování. Do dnešního dne Krajský úřad Středočeského kraje nevydal
stanovisko k vrácení dokumentace k přepracování.
Náš region mají protínat nové
liniové stavby. V loňském roce se řešily rovnou tři v různém stupni
řízení a to železniční, silniční a tramvajová trať. I tyto záměry sledujeme
především z pohledu hlukové zátěže a prostupnosti krajiny.
Studie proveditelnosti pro VYSOKORYCHLOSTNÍ TRAŤ PRAHA – DRÁŽĎANY
(VRT) byla obcím představena v prosinci 2020. První úsek trati z
Prahy k Litoměřicím má sloužit pouze pro osobní dopravu s maximální rychlostí
až 320 km/h. Úsek přes České středohoří a dále do Německa mají využívat i
nákladní vlaky. Stavba má být rozdělena do třech úseků: VRT Podřipsko (Praha – Roudnice
nad Labem) (zprovoznění 2029); VRT Krušnohorský tunel (zprovoznění 2040 +) a
VRT Středohoří (zprovoznění 2050 +). V letošním roce by mělo začít
posuzování vlivu na životní prostředí.
V prosinci 2020 bylo vydáno
souhlasné stanovisko posuzování vlivu na životní prostředí pro záměr TRAMVAJOVÁ TRAŤ KOBYLISY – ZDIBY, která začíná v prostoru dnešní
tramvajové smyčky Vozovna Kobylisy v Praze a dále vede ulicí Ústeckou na sever,
přechází na silnici II/608, prochází obcí Zdiby, kříží nadjezdem dálnici D8 a
končí obratištěm s parkovacím domem v katastru obce Sedlec. Trať povede v uspořádání
jízdních pruhů 1+1 s tramvajovým pásem šířky 7,5-8,0 m ve středu komunikace, s
lokálními rozšířeními před křižovatkami na 2+1/1+2.
Během roku 2020 se naše činnost
rozšířila do Ústeckého kraje, když se členem našeho sdružení stala obec Mnetěš.
Díky naší žádosti na Středočeském
kraji, se nám podařilo zajistit Mobilní měřící stanici kvality ovzduší. Měřící
stanice byla po celý rok 2020 umístěna v obci Úžice. Měřeny byly koncentrace
prachových částic PM10 a benzo[a]pyren (BaP), který je největším
karcinogenem skupiny perzistentních organických látek (PAHs). Na vyhodnocení
měření imisí Středočeským krajem ovšem musíme ještě počkat.
Naše spolupráce a soudržnost se stala
součástí knihy Ocelová města: Architektura logistiky ve
střední a východní Evropě, kde jsme prezentováni jako dobrý příklad
spolupráce obcí a spolků na zachování kvality života svých obyvatel vůči
developerským projektům. Účinkovali jsme v pořadu ČT Nedej se, o
skladových halách, které vznikají u dálnic. S prosbou o pomoc nebo
radu se na nás obracejí zastupitelé, spolky i jednotlivci z mnoha
míst naší republiky. I nadále budeme pokračovat ve sledování všech záměrů,
které se v našem regionu vyskytují.
Komentáře
Okomentovat