Přeskočit na hlavní obsah

VRT

Vysokorychlostní trať Praha - Drážďany (úsek Podřipsko)

V prosinci 2020 byla Správou železnic zveřejněna studie proveditelnosti VRT Praha - DrážďanyPlánovaná trasa VRT Podřipsko v podstatě kopíruje nekvalitně postavenou dálnici D8 navazující v Praze na Proseckou radiálu. Dvě takto zatěžující liniové stavby vedle sebe jen umocní stávající problémy – hluk, prach, škodlivé látky a jiné. Obáváme se toho, že nedostatečné posouzení a nezohlednění synergických a kumulativních efektů velmi výrazně zasáhne do kvality života obyvatel mnoha samospráv. Požadujeme, aby bylo provedeno skutečné posouzení dopadů na životní prostředí a na lidské zdraví.

Studie proveditelnosti, kterou zveřejnila Správa železnic a i její následná "(ne)komunikace" vyvolává u našich členů negativní reakce a strach, že naše názory opět nebudou vůbec slyšet, natož aby se jimi někdo zabýval (tyto obavy jsou umocněny předchozí velmi negativní zkušeností s ŘSD při výstavbě dálnice D8). Po konzultacích s odborníky máme za to, že stávající studie proveditelnosti je nedostatečná zejména v těchto oblastech:

a. hluk – zdroj hluku z pantografu ve výšce 5 m – na náspech nebo mostech není možné docílit efektivní protihlukové ochrany, 

b. vibrace – strukturální hluk – šíří se pod zemí a domy se pak chovají jako reproduktory, 

c. prach – tlaková vlna vlaku jedoucí až 350 km/hod bude zvýrazňovat problém již existující větrné eroze, 

d. kulturní hodnoty – NKP Říp – prochází ochranným pásmem NKP Říp (zřízeno roku 1962), kde jsou liniové stavby zakázány – ani dálnice D8 tudy vůbec neměla vést, 

e. prostupnost území pro obyvatele i zvěř, 

f. vodní poměry v krajině, 

g. rizika povodní,

h. důsledná analýza charakteristiky osobní a nákladní dopravy,

i. specifika denního a nočního provozu na trati,

j. nutné doby správy (uzavírky) trati.

Po diskusích s odborníky hlukaři, vodohospodáři, právníky atd. jsme nejen my, ale i další obce a subjekty na ostatních tratích VRT znepokojeni prezentovanými informacemi od Správy železnic. Chceme být dopředu připraveni, abychom mohli v co nejvyšší míře eliminovat negativní vlivy, které realizace VRT přinese a případně se mohly napravit i chyby, které vznikly při výstavbě dálnice D8.

Proto budeme apelovat na Ministerstvo dopravy, aby s námi uzavřelo memorandum, v němž budou vyjasněny požadavky, podmínky a záruky všech zúčastněných stran.

Interaktivní mapa VRT

Další informace o VRT v celé ČR

VRT Podřipsko




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Zahájeno spojené územní a stavební řízení haly Průmyslový objekt Úžice (bývalý Mercedes Daimler)

Stavební úřad Kralupy zahájil územní a stavební řízení   Oznámením o ústním jednání   20. dubna 2021 ve 13.00 hodin na místě záměru.  Další dokumenty k řízení naleznete   ZDE   na úřední desce Kralup. Účastníky řízení se mohou stát obce nebo spolky, které se do 10. dubna písemně přihlásí stavebnímu úřadu.

Vysokorychlostní železniční trať Praha - Drážďany

Vysokorychlostní trať Praha – Drážďany dostává stále jasnější obrysy. Vysokorychlostní železnice povede po pravém břehu řeky Labe. Ve hře jsou aktuálně tři varianty trasy. Počítá se s tím, že vlaky pojedou z Prahy na Litoměřice a odtud středohořím dále na sever. Varianta 1 procházející naším regionem jde katastrem obcí Bašť, Panenské Břežany, Veliká Ves, Odolena Voda , Úžice, Zlosyň, Nová Ves , Ledčice, Mnetěš . Reportáž z Regionální televize Ústecka:   https://www.youtube.com/watch?v=SihIoMb2_P0 MAPA ke ZVĚTŠENÍ

VRT PODŘIPSKO NENÍ BEZPROBLÉMOVÝ ÚSEK!!!

Dnes jsme na Ministerstvo dopravy podali společný dopis 3 měst, 29 obcí a 10 spolků po trati VRT Podřipsko na plánované trase vysokorychlostní trati Praha - Drážďany. Dopis podepsaly všechny samosprávy od 20. km, tedy od Panenských Břežan až po konec úseku a další obce v okolí a dále po trati. Hlavní myšlenky dopisu jsou: 1) problematika souběhu dvou liniových staveb v délce přes 30 km; 2) žádost o zřízení pracovní skupiny; 3) uzavření memoranda, které zaručí maximální eliminaci negativních vlivů; 4) zajištění kompenzačních opatření, které nezatíží region a nezhorší kvalitu života obyvatel. Děkujeme všem, kteří se přidali, protože jsou si vědomi možných hrozeb, které výstavba a provoz takového rozsahu může do našeho území vnést. Celý text dopisu zobrazíte kliknutím ZDE .