Vysokorychlostní trať Praha - Drážďany (úsek Podřipsko)
V prosinci 2020 byla Správou železnic zveřejněna studie proveditelnosti VRT Praha - Drážďany. Plánovaná trasa VRT Podřipsko v podstatě kopíruje nekvalitně postavenou dálnici D8 navazující v Praze na Proseckou radiálu. Dvě takto zatěžující liniové stavby vedle sebe jen umocní stávající problémy – hluk, prach, škodlivé látky a jiné. Obáváme se toho, že nedostatečné posouzení a nezohlednění synergických a kumulativních efektů velmi výrazně zasáhne do kvality života obyvatel mnoha samospráv. Požadujeme, aby bylo provedeno skutečné posouzení dopadů na životní prostředí a na lidské zdraví.
Studie proveditelnosti, kterou zveřejnila Správa železnic a i její následná "(ne)komunikace" vyvolává u našich členů negativní reakce a strach, že naše názory opět nebudou vůbec slyšet, natož aby se jimi někdo zabýval (tyto obavy jsou umocněny předchozí velmi negativní zkušeností s ŘSD při výstavbě dálnice D8). Po konzultacích s odborníky máme za to, že stávající studie proveditelnosti je nedostatečná zejména v těchto oblastech:
a. hluk – zdroj hluku z pantografu ve výšce 5 m – na náspech nebo mostech není možné docílit efektivní protihlukové ochrany,
b. vibrace – strukturální hluk – šíří se pod zemí a domy se pak chovají jako reproduktory,
c. prach – tlaková vlna vlaku jedoucí až 350 km/hod bude zvýrazňovat problém již existující větrné eroze,
d. kulturní hodnoty – NKP Říp – prochází ochranným pásmem NKP Říp (zřízeno roku 1962), kde jsou liniové stavby zakázány – ani dálnice D8 tudy vůbec neměla vést,
e. prostupnost území pro obyvatele i zvěř,
f. vodní poměry v krajině,
g. rizika povodní,
h. důsledná analýza charakteristiky osobní a nákladní dopravy,
i. specifika denního a nočního provozu na trati,
j. nutné doby správy (uzavírky) trati.
Po diskusích s odborníky hlukaři, vodohospodáři, právníky atd. jsme nejen my, ale i další obce a subjekty na ostatních tratích VRT znepokojeni prezentovanými informacemi od Správy železnic. Chceme být dopředu připraveni, abychom mohli v co nejvyšší míře eliminovat negativní vlivy, které realizace VRT přinese a případně se mohly napravit i chyby, které vznikly při výstavbě dálnice D8.
Proto budeme apelovat na Ministerstvo dopravy, aby s námi uzavřelo memorandum, v němž budou vyjasněny požadavky, podmínky a záruky všech zúčastněných stran.
Další informace o VRT v celé ČR
Komentáře
Okomentovat