Koridor D8 - SOS hájí občany regionu před negativními dopady investičních záměrů vázaných na dálnici D8
Intenzivní úsilí investorů o další a další komerční výstavbu
kolem silnice II/608 a dálnice D8 od Zdib až po Novou Ves byl podnětem pro spojení
obcí v iniciativě, která nese název „Koridor D8 – SOS, sdružení obcí a spolků“.
Starostové uvítali zájem spolků o vstup
do sdružení, takže mezi signatáři Memoranda o spolupráci Koridoru D8 figuruje
vedle dvou měst a desítce obcí i osm místních
spolků. V současné
době zastupují připojené obce 15,5 tisíce obyvatel regionu.
V průběhu tři čtvrtě roku byly v průmyslové zóně
Kozomín-Úžice u sjezdu z dálnice D8 zahájeny procesy posuzování vlivu na
životní prostředí čtyř investičních záměrů, tzv. EIA. Procesy byly však posuzovány
jednotlivě bez důrazu na skutečnost, že mají být v území, které je již zatíženo
nadlimitními hladinami hluku a emisemi. Tyto záměry předpokládají vyjmutí kvalitní
orné půdy ze zemědělského původního fondu, přinesou nárůst osobní i nákladní
dopravy, zhoršení kvality ovzduší, zvýšení hluku, změnu vodního režimu krajiny,
ovlivní kvalitu spodních vod, a obecně znamenají nevratné změny v naší krajině.
Spotřeba vody
Významnou stavbou je distribuční hala pro Makro v
Kozomíně s nonstop provozem, nyní již před dokončením. V průběhu stavby se
"salámovou" metodou z původní skladové haly rozšířila o výrobní
úseky, a to bourárnu a výrobu masných polotovarů, zpracování ryb, pekárenský
úsek, výrobu těstovin, úsek pro zpracování ovoce a zeleniny. Požadovaný odběr
pitné vody z vodovodního řadu, jež zásobuje oblast Mělnicka a Kladenska,
tedy Mělnické Vrutice, se zvýšil více než 5násobně (z 12 tisíc na 65 tisíc
m3). Není asi
nutné zdůrazňovat, jak vzácnou komoditou se stává voda v celé ČR, a v našem
regionu obzvlášť. To může ohrozit dodávky pitné vody pro občany napojené na
tento vodovod.
Ale to není jediný takový záměr s potřebou pitné
vody, dalšími jsou Obalovna živičných směsí ve Chvatěrubech, Rozšíření mrazírny
Eurofrost v Úžici, Komerční a skladový areál Postřižín – sever, Skladový a
obchodní areál Odolena Voda, PRAGUE NORTH VOLVO TRUCKS Servis nákladních
vozidel, Odolena Voda, haly Prologis DC3 a DC4 Úžice, Goodman Zdiby Logistics
centre nebo i mezinárodní letiště Vodochody. Jejich roční spotřeba vody odpovídá
potřebě vody pro 5 tisíc obyvatel. Můžeme se jen domýšlet, jaké dopady bude mít
nedostatek vody pro zásobování obyvatelů napojených na tento citlivý vodní zdroj.
Investoři plánují zaměstnat 4 500 lidí a to
většinou v třísměnném provozu. V katastru Kozomína, který má 440
obyvatel se bude denně pohybovat přes 2 300 osob navíc. 5 krát více než všech
obyvatel obce. Obzvláště při dnešním stavu na trhu práce, kdy je nejmenší
nezaměstnanost, bude nutné najímat a dovážet agenturní pracovníky.
Zábor orné půdy
Dalším z velkých záměrů je vybudování skladovací haly
pro náhradní díly Mercedes Daimler o velikosti 229 000 m2, tedy skoro šestinásobné rozlohy než má Václavské
náměstí v Praze! V katastru obce Úžice má vyrůst hala, která velikostí
předčí i montážní halu pro Airbus A380 ve Francii, největší halu v Evropě (122 500 m2).
Zábor zemědělského půdního fondu je jednoznačně
negativním jevem spojeným s budováním megalomanských záměrů. Jen výše
jmenované záměry zaberou dohromady 1,5 km2 kvalitní zemědělské půdy.
Zemědělská půda má nevyčíslitelnou hodnotu. Proto také máme speciální zákon na
ochranu půdního fondu, podle kterého je zemědělský původní fond základním
přírodním bohatstvím naší země, nenahraditelným výrobním prostředkem
umožňujícím zemědělskou výrobu a je jednou z hlavních složek životního
prostředí. Jeho ochrana, zvelebování a racionální využívání jsou činnosti,
kterými je také zajišťována ochrana a zlepšování životního prostředí. Bohužel
každý den země přichází o několik desítek hektarů orné půdy! Zábory především
pro stavební účely jsou většinou nevratným procesem, který podstatně omezuje
nebo úplně odstraňuje plnění funkcí půdy.
Jak zaznělo na veřejném projednávání haly Daimler:
„náhradních dílů do aut se nenajíme“. Mimo to betonové plochy střech akumulují
velké množství tepla a způsobují přehřívání vzduchu, který je znečištěn
výfukovými plyny a dalšími škodlivinami, a tím přispívá ke změnám klimatu a
snížení množství srážek v lokalitě.
Dopravní kolaps
Investoři mají enormní zájem především o skladové haly
a logistická centra, které svým provozem způsobí významnou dopravní zátěž. Každý obyvatel z okolí zřejmě na vlastní
kůži poznal kolony na dálnici a silnici II/608, která je podle odborné analýzy v havarijním
stavu, přesto se její oprava nedá od Středočeského kraje v nejbližší době
očekávat. Řidiči, kteří se snaží kolonám vyhnout, využívají nezřídka průjezd
obcí Zdiby. Všechny záměry přináší další dopravu - průměrný denní průjezd na sjezdu
na 9. km D8 má kvůli záměrům narůst celkově přibližně o 40 %. Ve Zdibech podle
sčítání dopravy v roce 2016 činil průměrný denní průjezd 14 tisíc aut,
ke kterým se má přidat 1600 aut Goodman, dále provoz z haly Odolena Voda, kde sjezd
z dálnice u Odoleny Vody plánovaný jako předpoklad budování letiště Vodochody
není prozatím schválen. Doprava z těchto hal se tak zřejmě bude rozdělovat
mezi stávajícími nájezdy na dálnici D8. Plánovaná propojka mezi dálnicemi
D7 a D8 (do Chomutova), která se má začít realizovat v na podzim 2020 má
ústit v Kozomíně a navýšit současný denní průjezd aut o 300%.
Hluk
Není třeba dodávat, že další nárůst dopravy vyvolaný
investičními záměry znamená jen prodloužení času cestování, ale i nárůst hluku,
který je již na mnoha místech nad limitními hodnotami, a to stejné platí i pro emise
pro zdraví škodlivých látek z motorových vozidel do ovzduší – prachové
částice, oxidy dusíku, karcinogenní látka benzo(a)pyren ap.
Koordinovaný
postup při ochraně zájmů obyvatel
Shora stručně představené hrozby pro klidný a bezpečný
život obyvatel a dalších generací představují důvody ustanovení Koridoru D8
jako platformy pro spolupráci obcí a spolků. Čím více obcí se zapojí, tím více obyvatel
bude sdružení zastupovat, tím lépe. Právě koordinovaný postup a komunikace zajistí
účinné zapojení do všech správních řízení, ve kterých se obce i spolky budou
zasazovat o ochranu životního prostředí občanů a eliminaci negativních vlivů
spojenou s realizací investičních záměrů.
Signatáři Memoranda o spolupráci obcí a spolků
při koordinaci aktivit souvisejících s realizací investičních záměrů kolem
silnice II/608 a dálnice D8 od katastru obce Zdiby (okr. Praha východ) po
katastr obce Nová Ves (okr. Mělník):
I. Města:
· Odolena Voda
· Veltrusy
II. Obce:
· Bašť
· Dřínov
· Chvatěruby
· Husinec
· Husinec
· Klíčany
· Máslovice
· Nelahozeves
· Nelahozeves
· Nová Ves
· Panenské Břežany
· Postřižín
· Veliká Ves
· Veliká Ves
· Větrušice
· Zlončice
III. Spolky:
· Hlasy Kozomína z. s.
· Občanské sdružení Zdiby, z. s .
· Pro Odolenu Vodu z. s.
· Spolek Klecansko, Větrušicko a okolí
· Spolek pro ochranu přírody a krajiny obce Husinec
· Za životní prostředí Úžic u Kralup z. s.
· Základní organizace Českého zahrádkářského svazu Kozomín
· ZO ČSOP 07/03 Vltava, pobočný spolek Kralupy nad Vltavou
Komentáře
Okomentovat