Členové sdružení obcí a spolků Koridoru D8
nesouhlasí s postupným zatěžováním území dalšími záměry způsobující enormní
nárůst dopravní a hlukové zátěže a to zejména s ohledem na skutečnost, že již
stávající stav životního prostředí je neuspokojivý; v širším území jsou běžně
překračovány emisní limity (hluk, škodlivé látky) a ani dopravní infrastruktura
není dostatečně kvalitní a kapacitně dostatečná. Sdružení obcí a spolků se v
relevantních řízení soustřeďuje na snižování negativních dopadů záměrů nejen na
každodenní občanský život, ale i na vodní režim krajiny, ovzduší a půdní fond.
V rámci těchto aktivit členové prosazují realizaci adekvátních kompenzačních
opatření. Koridor D8 aktuálně sdružuje dvě města, třináct obcí a osm spolků,
čímž zastupuje bezmála 20 000 obyvatel žijících na ploše 8853 ha. Během
svého ročního působení se zapojil do desítky řízení, v jejichž rámci
podali členové celou řadu připomínek a námitek a stáli za vypracováním značného
množství revizních odborných posudků a právních analýz, přičemž mnohé
kategoricky rozporovaly závěry předložené ze strany investorů.
Každý další projekt v regionu svým
provozem zvyšuje dopravu, navyšuje hluk a emise škodlivých látek vyvolaných
dopravou i vlastní činností a může ovlivnit vodohospodářské poměry. Také máte
pocit, že
- doprava
zejména v oblasti dálničních sjezdů je stále pomalejší a kolony
v dopravních špičkách se stále prodlužují? Že mnohé obslužné
komunikace jsou za hranicí své kapacity? Že se provoz plíživě přesouvá ze
silnic vyšších tříd na místní komunikace, čímž se emisní zátěž přesouvá
blíže k našim domovům?
- jsme
v jakémsi stínu, kde ještě více než jinde neprší? Dnes již jsou
zpracovávány studie prokazující, že velké plochy střech hal odrážející
sluneční světlo se silně zahřívají a tím vzniká komínový efekt, který může
mít za následek změnu mikroklimatu.
- se
kvalita pitné vody poslední dobou zhoršila a jsou pravidelně překračovány
některé limity? Jak často se musí měnit vodní filtry či čistit rychlovarná
konvice v kuchyni? Jak rychle se ukládá vodní kámen v koupelně?
Je dlouhodobě udržitelné, abychom se o jediný vodní zdroj – v naší oblasti
Mělnická Vrutice – dělili s dalšími novými záměry, když již dnes tento
zdroj naráží na kapacitní problémy?
Rozhodujícím podnětem pro vznik Koridoru D8
byla narůstající výstavba skladových hal v blízkosti našich obcí, která
generuje mimo jiné i větší dopravu. Největším impulsem bylo koncem roku 2017
zahájení posuzování vlivu na životní prostředí (tzv. EIA) pro největší halu
v Evropě, která má sloužit jako sklad náhradních dílů pro společnost
Daimler (Mercedes) v katastru obce Úžice. Záměr se začal projednávat
pod nenápadným názvem Objekt D8.7 a z důvodu nutnosti odeslat k němu
vyjádření došlo k rychlému kontaktování okolních obcí a spolků.
Zprvu probíhaly schůzky v užším kruhu
města Odolena Voda, obcí Panenské Břežany, Postřižín, Zlončice a některých
spolků. Byly oslovovány další obce a spolky, některé se o nás doslechly a
kontaktovaly nás samy. Na začátku jsme se museli shodnout na formě našeho
uskupení, názvu, finančních příspěvcích, předmětu našeho zaměření a rozsahu
naší působnosti, která je vymezena prostorem mezi 1. exitem z D8 ve
Zdibech a 3. exitem v Nové Vsi, v pásu 5 km na obě strany
dálnice.
Základním problém v tomto území je stávající
územněplánovací dokumentace, mnohdy 20 let stará a tudíž nereflektující
aktuální vazby nadmístního významu, například suburbanizaci či obecné
navyšování infrastrukturních požadavků. V době jejího vzniku byly samosprávy
obcházeny CzechInvestem a přesvědčovány, jak významné a dobré jsou průmyslové
plochy; nikdo však zřejmě nedomyslel, co takový počet soustředěný na jednom
místě může v budoucnu přinést a jak ovlivnit stávající životní podmínky.
Dnes je v našem regionu realizována nebo
připravována výstavba záměrů na přibližně 50%
ploch určených místními územními plány pro výrobu a skladování. Tím
jednoznačně nastává vysoký úbytek zemědělského půdního fondu společně s
nežádoucím zhoršení stability krajiny, která již dnes stěží odolává vnějším
faktorům spojených se změnou klimatu. Dalším přehlíženým aspektem při
posuzování záměrů je potřeba umístění málo kvalifikovaných agenturních
pracovníků, které je pro mnohé záměry klíčová. Pokud se zrealizují jen ty
záměry, o kterých v současnosti víme, zvyšuje se počet takových osob v regionu
o 5 tisíc. Odkud se budou při dnešní nízké nezaměstnanosti pracovníci brát? Kde
budou bydlet a jak se budou dopravovat do zaměstnání? Jakou infrastrukturu k
tomu budou využívat a kdo ji bude financovat?
Nové záměry v řízení posuzování vlivu
na životní prostředí (EIA)
Společnost MERCEDES DAIMLER /1/ chce v katastrech obcí Úžice a Chvatěruby
postavit největší skladovací halu
v Evropě o rozloze 22 fotbalových hřišť. V roce 2018 prošel
projekt celým posuzováním vlivu na životní prostředí a v květnu 2018 mu
bylo vydáno souhlasné stanovisko. Zatím se investorovi nepodařilo získat
pravomocné stavební povolení, o které žádá ve spojeném územním a stavebním
řízení, a které dle svého vyjádření z léta 2018 chtěl obdržet
do listopadu 2018. V současné době tak investor získává závazná
stanoviska dotčených orgánů k zahájení řízení. Naše sdružení si nechalo
k projektové dokumentaci investora zpracovat odborné vodohospodářské
a dopravní posouzení, které upozornilo na mnoho vad a nedostatků. Posudky
jsme rozeslali na příslušná místa s žádostí, aby je zohlednila
v rámci svých vyjádření.
GOODMAN
ZDIBY LOGISTICS CENTRE /6/. Občanská iniciativa provázející celý průběh
posuzování vlivu na životní prostředí vedla k vrácení dokumentace EIA.
Připojili jsme se k ní a také posílali svá vyjádření. V lednu 2018
mělo proběhnout veřejné projednávání, které bylo zrušeno, protože i
přepracovaná dokumentace byla shledána chybnou.
Q10 Měšice
/7/ je další hala, která by měla dopravně přitížit mimoúrovňové
křižovatce ve Zdibech.
V březnu 2018 bylo zahájeno zjišťovací řízení k EIA. Na základě
námi zaslaných připomínek Středočeský kraj v červenci 2018 rozhodl, že
záměr musí být posuzován v procesu EIA.
Hala non-stop
skladu MAKRO KOZOMÍN /3/ pro obchodní řetězec Makro se
postupně salámovou metodou dostavěla a na jaře 2018 byl zahájen zkušební
provoz. V první etapě centrální sklad funguje pro třináct
velkoobchodů společnosti Makro Cash & Carry ČR. V 1. pololetí
letošního roku se má rozšířit o přímou distribuci zboží zákazníkům a zásobovat
klíčové zákaznické skupiny v gastronomii a nezávislém maloobchodě.
V dokumentaci, která je z roku 2005, byl uveden denní průjezd 1200
vozidel (osobních a nákladních). Jak to bude ale ve skutečnosti?! Kamióny,
přivážející a odvážející zboží, dodávky rozvážející zboží, 1 200
zaměstnanců přijíždějících na tři směny auty či autobusy. Roční zkušební provoz
byl zahájen na základě nepravomocného vodoprávního rozhodnutí. Snažíme se, aby
Středočeský kraj zahájil přezkumné řízení zmíněného rozhodnutí. Ve skladu Makra
je navíc umístěna bourárna masa, budou se zde vyrábět těstoviny a upravovat a
zpracovávat zelenina. Tyto provozy spotřebují velké množství pitné vody, které
se má odebírat ze společného vodovodu určeného k zásobování obyvatel obcí,
jehož zdrojem jsou vrty v Mělnické Vrutici. Roční spotřeba vody má být
65 000 m3. To je voda pro 1625 osob, což je množství
obyvatel žijících ve Chvatěrubech a Postřižíně dohromady.
KOMERČNÍ A
SKLADOVÝ AREÁL POSTŘIŽÍN – SEVER /4/
jsou další dvě haly, které dle projektové dokumentace navýší dopravu o 700 aut
denně. Zjišťovací řízení k EIA bylo zahájeno v lednu 2018. Na základě
našich připomínek bylo Středočeským krajem rozhodnuto o posuzování
v režimu EIA. Dokumentace dosud nebyla zveřejněna.
OBALOVNA
CHVATĚRUBY /2/ je provoz, v kterém se laicky řečeno má štěrk obalovat
asfaltovou směsí a rozvážet po kraji na stavby či rekonstrukce silnic.
K dokumentaci EIA jsme objednali odborný vodohospodářský a dopravní
posudek, na jehož základě byla dokumentace Středočeským krajem vrácena k přepracování.
Nová dokumentace byla zveřejněna v listopadu 2018. Na začátku ledna 2019
proběhlo veřejné projednávání, kde bylo vzneseno mnoho dalších připomínek a
žádost o opětovné přepracování dokumentace nebo zamítnutí tohoto záměru.
Středočeský kraj zadal zpracování posudku, který má zohlednit všechny vznesené
námitky a na jehož základě vydá kladné či zamítavé stanovisko. U stavby
obalovny se mimo výše zmiňovaných negativních vlivů navíc obáváme možných
projevů zápachu z asfaltových směsí.
SKLADOVÝ A
OBCHODNÍ AREÁL ODOLENA VODA /5/ zahrnuje tři haly se zastavěnou
plochou 48 tis. m2 proti Aero Vodochody, který jsme také společnými
silami v březnu 2018 poslali do procesu posuzování vlivu na životní
prostředí a ani zde zatím nebyla zveřejněna dokumentace EIA.
Záměry v pokročilém stavu přípravy a
záměry dokončované
V Úžicích je nově dostavěna hala DC3 Prologis /8/ a bude se zde stavět další hala DC4 Prologis /9/, která je nyní ve stavebním řízení. Také mrazírny Eurofrost /10/ se rozšířily. V Kozomíně má platné územní rozhodnutí
projekt papírny /12/, který se má
spojit s dřevoplynovou elektrárnou
/11/. Ta je od února 2017
zakonzervována, protože investor je v insolvenčním řízení a hledá nové
finanční zdroje. Po obci Postřižín požaduje investor vyjádření ke
skladovací hale vedle MAN Truck &
Bus /13/ a další investor k halám mezi skladem Liebherr a Tesco /14/.
V katastru Kozomína (za areálem Klacska a RS Maso) hodlá společnost
CTP postavit další čtyři haly /15/.
Také se hovoří o další hale pro General
Motors v Odoleně Vodě. Nesmíme zapomenout ani na možné rozšíření letiště Vodochody. Mimo to dojde k
realizaci propojky mezi dálnicí D7 a D8,
která bude ústit v Kozomíně.
Iniciativa Koridoru D8
Z výše uvedeného výčtu je vidět, že je před
námi ještě mnoho práce, při které mnohdy suplujeme činnost dotčených úřadů i
kraje. Náš region je velkým lákadlem pro investory. Bohužel zde není dostatečně
kapacitní vodohospodářská, dopravní ani technická infrastruktura. Investoři
s žádnými investicemi do regionu nepočítají. Všechny investice na rozvoj
infrastruktury tak budou ležet na obcích, kraji nebo vládě ČR. Takový systém
podnikání představuje hrubou privatizaci zisků a pozdější zestátnění
nákladů. Přínosy z výše uvedených investic budou pro stát minimální, neboť
náklady na budování nezbytné infrastruktury jistě převýší předpokládané výnosy.
Tyto investice zároveň nejsou v souladu s prohlášeními řady nejvyšších
představitelů státu o nezbytnosti zahraničních investic s vysokou mírou
přidané hodnoty. Nepřispějí ani k výraznému zvýšení zaměstnanosti v regionu,
naopak vyvolají zvýšené náklady na budování infrastruktury, zhoršení
životních podmínek občanů apod. Doufáme, že našimi aktivitami a další činností
dojde k minimalizaci možných negativních vlivů na náš region. Budeme
nadále pokračovat v naší započaté práci a stejně jako dosud jednat se
Středočeským krajem, ministerstvy i dalšími dotčenými orgány.
![]() |
Mapa ke zvětšení |
Komentáře
Okomentovat